När Tyra kom till världen...

2008-11-02 @ 11:12:51

Idag är tyra en vecka och en dag gammal...

Allt började på natten mellan den 23 oktober och den 24 oktober(bf) med att jag fick en liten blödning när jag var på toa, ringde förlossningen som sa att jag ska skulle ta på mig en binda och om det blev värre skulle jag ringa. Okej tänkte jag och gick och la mig, strax efter började värkarna, kunde inte somna, gick upp och la mig på soffan och kollade på bererl hills medan jag klockade värkarna(som jag tyckte gjorde jätteont), var i början 8-10 min i mellan men ökade fram mot morgonen till mellan 4-6 min, ringde förlossningen som tyckte att vi skulle avvakta lite till, gick in i duschen, hjälpte inte. Vid tolv åkte vi in till förlossningen efter att jag ringt och de sagt att vi skulle komma in, värkar i bilen på väg in. Kom in fick ett rum, satte på ctg-kurvan och fortsatte ha värkar, blev undersökt men var bara öppen 1cm, fick åka hem vid 3 igen. Väl hemma fortsatte värkarna, åt en halv pizza med ett antal mellanrum, la mig i sängen för att försöka vila men värkarna blev starkare och jag blev allt tröttare, hade inte sovit sen 1 natten innan, t orolig och när klockan var ca. 00.00 ringde han in och sa att det blivit värre och att jag behövde sova. Fick komma in igen, fortfarande bara öppen 1 cm men livmodertappen lite mindre, fick sömntabletter och spruta eftersom jag var tvungen att sova, värkarna väldigt starka, sov lite men inte mkt. Vaknade på morgonen, dags för ctg-kurvan och frukost, värkar fortfarande, fick order om att vi skulle ut och gå, gick i över en timme, varje värk stod jag lutad mot t. Kom tillbaka, åter igen gång på igen ctg-kurva och undersökning, öppen 3 cm wihoo! Slipper åka hem igen. Värkar hela tiden, ngn gång på eftermiddagen vid 2 tror jag, vill ha smärtstillande, fick byta rum först, ville inte ge mig lustgas riktigt ännu, var fortfarande bara öppen 3 cm men nu var det mjukt och tappen var borta. Fick lavemang och duscha, hjälpte sådär, fick mat, kunde inte äta, fick lustgas till slut! Gött!! Vid 8.15 stod jag upp med min lustgas i en sån där ståstol, då gick vattnet, konstig känsla men äntligen!! Undersöktes, 5 cm öppen, wihoo.. Sen gick allt bara så snabbt, skulle få ryggbedövning men hann inte för nu var jag helt plötsligt öppen 8 cm och snart 10 cm, upp på knä som jag verkligen inte ville, lustgasen var nu på högsta, och jag inne i en dvala, ville bara krysta, t gav mig vatten och hjälpte mig, till slut fick jag lägga mig ner i gynställning, nu var lustgasen avstängd till syrgas för jag ville bara krysta inte andas, fick nu krysta och det var bäst av allt, sen kom lilla tyra upp på mitt bröst och jag kunde andas!! Frågade t vilket kön det var och han sa att det var en tös, åh en tyra!!

usch, sammanlagt blev det 45 timmar med värkar, skönt att det var över men kan tänka mig att göra det igen men inte nu haha..

Hon är världens sötaste barn, min lilla tyra!

Kom tyvärr inte hem från igår för lilla tyra blev lite sjuk, gulsot, som mänga barn får men nu är hon frisk och utskriven så nu är vi äntligen hemma. Just nu sover tuttan som en stock i sin spjälsäng efter att ha varit uppe och vaken några timmar. 

Nu är det tillfälle för besök;)

Jag mår bra, kissar och bajjar utan problem, sprack ca. 1 cm som läker av sig själv. T mår osså bra, men vi är båda trötta som tusan men också väldens lyckligaste.
Sitter och kollar flickkläder på nätet nu, har fått lite pengar att köpa till henne. Wihoo!´

Ha de bra

kram kram


Kommentarer
Postat av: emlisch

haha..o större lär den väl bli me. Den har ju fem/sex veckor på sig så. Vad skönt o höra att förlossningen gick bra till slut. Jobbigt dock me värkar så länge. Vet dom som haft i fyra-fem dagar. Va mysigt de måste va o va hemma hela familjen nu o bara njuta av varandra =)



hoppas allt e bra. kramar

2008-11-02 @ 12:38:46
URL: http://emlisch.blogg.se/
Postat av: Mamma!

Hej Älskade barn!

Skönt att allt blev bra med Tyra!

Ja åker ner på tisdag morgon, o då vill ja krama dej o mitt lilla barnbarn! Jag längtar!

Alla hälsar här, o vill gärna se lilla Tyra!!

Älskar er, kram Mamma!!

2008-11-02 @ 13:21:50
Postat av: Malin

Va fint:) Längtar tills de e min tur men ja e livrädd. haha. Får komma och titta på henne snart:)

2008-11-02 @ 15:20:16
URL: http://malinjljung.blogg.se/
Postat av: Jenny

Förstår att ni är lyckliga, men det där med förlossningar, det låter inge vidare. Funderar på att skaffa en katt till istället hihi.. !!

Hoppas vi får se en bild på lilla Tyra så småningom.

Kram

2008-11-02 @ 16:26:26
URL: http://aikmansgirl.webblogg.se/
Postat av: elina

jaa du johanna vi har värlends finaste flickor :) fick togge lite extra dagar nu eftersom tyra blev lite sjuk? puss o kram

2008-11-02 @ 18:39:32
URL: http://neagullunge.blogg.se/
Postat av: Matilda

Grattis! Hoppas allt är bra med er!

2008-11-02 @ 20:19:40
URL: http://darlingrhubarb.blogspot.com
Postat av: mia

oj, låter jobbigt med 45 timmars värkar!

Skönt att allt gick så bra som det gjorde ändå.

Stort grattis än en gång =)

Längtar efter min lilla bebis nu..

"bara" ca 23 veckor kvar.. =)

2008-11-02 @ 20:38:37
URL: http://theo070723.blogg.se/
Postat av: Annicka

Grattis... Hoppas allt är bra nu.. Vilket fint namn Tyra

2008-11-05 @ 22:05:12
Postat av: Sofie

Oj vilken kämpe du är som fixade alla dem timmarna av värk så bra!!



Grattis till flickan och att du nu är mamma, all lycka till er=)

2008-11-06 @ 11:18:28
URL: http://mizzsofie.webblogg.se/
Postat av: Carro

grattis till lilltjejen =)

2008-11-08 @ 22:38:47
URL: http://truelove4everr.blogg.se/
Postat av: Mama Mad

GRATTIS! Jag har varit frånvarande från bloggandet och jag blev helt till mig när jag kom på att du antagligen hade fått din bebbe! Grattis till lilla tösabiten!! Gud va roligt!!



Sitter här och är helt begeistrad av förlossningsberättelsen!!



Än en gång grattis och jag hoppas på bild på ert lilla underverk inom kort?!



Kramar

2008-11-09 @ 13:47:37
URL: http://madelainef.blogg.se/
Postat av: elina

du är allt lite dålig på att uppdatera, men det är förståligt :) mkt som händer som man ska vänja sig vid hihi orkar du med första träningspromenaden på torsdag får du hojta till ! puss o kram

2008-11-10 @ 16:07:58
URL: http://neagullunge.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad roligt att allt gick så bra!

Spännande historia, men det lät allt lite läskigt:)



Grattis! Du kommer bli en toppen mamma!



Kram Linda

2008-11-11 @ 20:33:59
Postat av: Malin

ahhh jag ar hur glad som helst for er skull, underbart, o hon ar otroligt fin!!



men fan johanna, efter denna berattelsen blev jag javligt illamaende o mer fast besluten om att ALDRIG foda barn!! hahahaha



ar allt bra med er??

kram

2008-11-22 @ 13:17:57
URL: http://muppmuppmalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0