Min graviditet så här långt!

2008-08-18 @ 11:52:06
Hej igen:P

Fick reda på att jag var gravid i vecka 5 då mensen uteblev. Jätteglada var både jag och min sambo men man vill ju vänta med att berätta för alla.. Det var ju inte planerat att det skulle bli nu, vi skulle typ börja försöka i februari och jag blev gravid i början av februari om man ska tro bm.

Första besöket hos bm var i vecka 9 då jag fick en himla skum bm som var vikarie för den jag har nu, i alla fall så gick vi igen vad jag skulle äta och inte fick äta osv.

Mådde verkligen pytom dom första 13-14 veckorna, mådde illa som tusan och var JÄTTE trött så jag sov mestadels när jag inte var på jobbet, stackars T som fick sitta uppe ensam många kvällar. Kräktes aldrig men usch vad stekos och mat överhuvudtaget var äckligt, hade ingen matlust men trots det gick jag upp 3-4 kg de första 14 veckorna.

Andra besöket hos bm var i v.14 då jag fick träffa min riktiga bm som var jättetrevlig, där fick jag väga och fråga massa saker, tog massa blodprov som var obligatoriska. Tog även test på min lever då jag hade extrem klia över hela kroppen som tur var det inget med det och klian försvann så småningom. Fick även tid till ul i vecka 20.

Nu hade jag nog berättat för alla och alla var glada för vår skull, hoppas jag i alla fall:) På jobbet fick jag redan nu inte lyfta något eller göra ngt som kan vara farligt.

Ungefär i vecka 16-17 började vi känna av rörelser i magen vilket kändes jättekonstigt men bra...

Fick även reda på att den en annan arbetskamrat skulle ha barn vilket var jätteskojigt :)

UL i vecka 20 där jag även blev framflyttad från den 18 oktober till den 24 oktober så i själva verket var jag i vecka 19.
Barnet såg friskt ut och vi fick med oss en bild hem:) Skulle fråga om kön men var så inne i allt så vi glömde helt enketl bort det så det får bli en överraskning..

Ett par veckor senare var vi hos bm igen på rutinkoll och här hade jag gått upp totalt 7-8 kg sen början. Tjock om magen började man bli på riktigt.

Nu mådde man som en drottning, kändes knappt att man var gravid merän att matlusten kom tillbaka. Coca Cola blev min craving men inte så allvarligt men kravet är att det äe en liten och kall riktig cola:)

Veckan innan Öland var vi på rutinkoll igen och fick med mig min journal i fall ngt skulle hända. Hade här gått upp 2 kg till och totalt hade jag gått upp 9-10kg. Har börjat känna av ryggbesvär och foglossning men nu skulle vi ju på semester så det var lugnt hela två veckor tills jag kom tillbaka för några veckor sen och helvetet släpptes löst. Kunde knappt gå efter jobbet men man var ju tvungen att jobba.

Fick svar på min HP (havandeskapspenning) och fick 3/4 för de tyckte att jag kunde klara av kassan.. stretade emot lite men ni vet ju själva hur fk är. Med mitt grundschema så blir det ca 6,25 h /månad, lönt va!? Dom ger ju mig inget extra nu när jag ska hem så då blir det så lite, men jag är glad att jag får vara hemma för ibland kan jag inte röra mig för att jag har så ont och det är framförallt när jag jobbat en lång dag.

Går på HP på måndagen den25 augusti.

Förra veckan när vi var hos BM var det glukosbelastning för att kolla om man har graviditetsdiabetes och det hade jag inte. Hade även gått upp 3 kg sen sist, all semestermat hade satt sina spår men magen hadeäven vxt från sf 25 till 29 så det hade väl en del i det.

Nu sitter jag här och är ledig en dag sen jobbar jag 2 dagar och är ledig en och sen jobbar 3 sen är det Hp hemgång. Göttmos. ska passa på att baka och fixa med barnkammaren som vi precis bara börjat på.

sorry om det blev lite långt!
Kram

Kommentarer
Postat av: elina

hörredu ! till mig sa du först att bm inte kunde se vilken kön det var på UL eftersom bebisen hade benen i kors !! jag tror du vet men vill inte säga ;P

2008-08-23 @ 17:05:30
URL: http://neagullunge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0