Julbaket påbörjat

2011-11-29 @ 15:36:42
Idag har jag gjort min allra första hemmagjorda pepparkaksdeg, den ligger just nu invirad i plastfolie, den är hållbar flera veckor står det på receptet, men för vår del ska det bakas på söndag.

Receptet kommer från Julens Godsaker av Mia Öhrn.

Hoppas den blev bra nu, har bara smakat en pyttebit, vill ju inte förstöra dieten:P


Grunddeg Ronneby pepparkakor (ca 250 st)
3 dl strösocker
2 dl (280 g) ljus sirap
1 dl starkt kaffe
4 tsk malen kanel
1 1/2 msk malen ingefära
1 1/2 tsk malen kryddnejlika
300 g smör
finrivet skal av 1 citron
15 dl (900 g) vetemjöl
1 msk bikarbonat

Gör så här:
Blanda socker, sirap, kaffe och kryddor i en kastrull och låt koka upp. Slå den heta blandningen över smöret i en stor bunke. Rör tills smöret smält och fortsätt röra då och då tills smeten är avsvalnad och krämig.
Tillsätt det rivna citronskalet.
Blanda mjöl och bikarbonat och tillsätt till smörsmeten. Arbeta ihop till en deg och knåda den smidig på mjölat bakbord eller i hushållsassistent.
Vira in den i plastfolie och förvara den i kylen till nästa dag.

Kavla ut lite av degen i taget på mjölat bakbord och stansa ut kakor i önskade formar. Lägg dem glest på bakplåtpappersklädda plåtar och grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 8-10 min. Låt svalna.



Dessutom blev det Polkagriskakor från samma bok, man får ut mer kakor än vad det står, tyvärr har jag inte smakat på dem, dom läggs i frysen till julhelgen, efter den stora tentan kan jag unna mig;P

Hittar tyvärr inte receptet, men om ni vill ha det som hojta så skriver jag ut det.

Nu står en kasslergratäng i ugnen, mums.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0